به نام ایزد منان


لطفا ساده از تحلیل ازمون و بررسی موشکافانه ی آن نگذرید 

بدانید و مطمئن باشید که تنها کلید پیشرفت شما در آزمون ها ، تحلیل و بررسی آزمون است 


امروز با ما باشید تا مو به مو و جز به جز ، زیست شناسی آزمون 1 مرداد قلمچی رو با هم تحلیل و بررسی کنیم


در ادامه مطلب شما رو میبینم !!




در ابتدای مطلب بودجه بندی و درس هایی که مورد سوال واقع شدند رو باهم
 بررسی میکنیم

این آزمون از درس 1 و2 سال سوم ، درس 1 پیش دانشگاهی و درس 1و2و3 دوم  سوال داده شده بود که شما مجاز بودید بین پیش و دوم یکی رو انتخاب کنید

شاید براتون جالب باشه که بدونید ، امسال بر خلاف پارسال از هر مقطع فقط 10 سوال طرح شده بود و این تحول شاید کمی ضعف بوجود آورد چون کسی که میخواد برای کنکور آماده شه ، باید خودش رو برای 50 سوال آماده کنه نه 20 سوال !!

بودجه بندی مباحث آزمون در کنکور 95

سال دوم : 2 تست

سال سوم : 2 تست

سال پیش : 2 تست

پس کسانی که مباحث این آزمون رو به خوبی جمع کرده باشند ، اگر تست مستقیم از این مباحث طرح بشه در کنکور ، حدودا 6 تست رو جمع کرده اند که رقمی معادل 12 درصد در کنکور سراسری هستش

و اما میریم سر اصل مطلب و تحلیل آزمون

به ترتیب دفترچه و از سال سوم شروع میکنیم


سوال 121 - این سوال از تیپ سوالات 2 جای خالی و وقت گیر آزمون هستش .

 از درس 1 سوم  طرح شده و هیچ ترکیبی با فصول دیگر توی سوال دیده نمیشه ،

 گزینه ی اول در کلمه نوعی خاص داوطلب رو به چالش میکشه و ما باید بدونیم که فقط لنفوسیت ها هستن که میتونن فرق ویروس و میکروب های مختلف رو متوجه بشن نه اینترفرون !

گزینه ی دوم که به ذن من میتونست گزینه ی دام این سوال هم باشه ، خیلی زیرکانه تفاوت بین دستگاه مرکزی و محیطی رو در قالب دستگاه عصبی خودمختار به خورد دانش آموز میده و تنها چیزی که شاید دانش آموز بیچاره اون لحظه به ذهنش نمیره ، شاید متن دقیق کتاب درسی باشه (اصولا برای موفقیت بالا در آزمون قلمچی ، علاوه بر دریافت مفاهیم کتاب ، باید خط به خط رو حفظ هم باشید ، دقت کنید گفتم موفقیت در قلمچی نه کنکور !! که البته کنکور هم کمی داره به این سیاست نادرست ازمون های کانون نزدیک میشه ، نمونش سوال 156 سراسری 95 )

گزینه ی سوم که گزینه صحیح ما هست ، شاید ساده ترین گزینه هم باشه چون همه ما میدونیم که خط دوم دفاع غیر اختصاصی ( دقت کنید خط دوم دفاع غیر اختصاصی نه خط دوم دفاعی !! ) فعال نمیشه مگر با گذر میکروب از خط اول

گزینه 4 ام هم باز خط کتاب درسی هستش و با کمی تسلط میتونستیم رد کنیم این گزینه رو

کلا این سوال جزو سوالای متوسط بود که اگر توی دام گزینه 2 نمی افتادیم و متن کتاب رو هم بلد بودیم ، میشد جوابش داد

----------------
سوال 122

این سوال هم از درس 1 طرح شده و باز هم ترکیبی با فصول دیگر دیده نمیشه که تا اینجای کار و با توجه به سابقه ی کانون در ازمون های تابستان سال های قبل کمی جالب به نظر میرسه !

گزینه ی 1 ، یک کلیشه ی متداول رو مطرح کرده و اون هم کلمه ی ماستوسیت های خونی است و دانش آموزان متوسط هم میدانند که در خون عملا چیزی به نام ماستوسیت وجود ندارد

گزینه دوم هم گزینه ی خوبی است ! در این گزینه ما باید بدانیم که همه لنفوسیت های مذکور در کتاب درسی توانایی ورود به خون را دارند ولی همه آنها در ایمنی هومورال نیستند ( فقط B است ) پس شاید این گزینه هم پر !

گزینه سوم تقریبا همان توضیح گزینه دوم است ! جالب است که طراح آیا با خود فکر نکرده کسی که مفاهیم گزینه دوم یا سوم را بلد باشد ، به کمک آن میتواند دیگری را حذف کند ؟ :|


گزینه چهارم که جواب صحیح است و انتظار میرود دانش اموزی که درسش را خوانده ، با رد گزینه این جواب را انتخاب کند به موضعی جالب و شاید کمی گیج کننده پرداخته !

ما میدانیم که لنفوسیت B با تولید پادتن به افزایش فاگوسیتوز کمک میکند ولی باید بدانید که لنفوسیت T نیز این خاصیت را دارد چون با از بین بردن سلول های آلوده به ویروس بقایایی را به جای میگذارند که فاگوسیت ها آنها را میبلعند 

در کل این سوال درصورتی که رد گزینه انجام میدادیم سوالی ساده بشمار میرفت

----------------

سوال 123

طراحان در این آزمون گیر عجیبی به مباحث دفاع اختصاصی و غیر اختصاصی داده اند و طراحی 3 سوال تا اینجا ازاین بحث ، صدق سخن من را اثبات میکند !

این سوال هم از درس 1 طرح شده و ترکیبی خاص با سایر دروس ندارد

در گزینه ی یک و دو به دفاع غیر اختصاصی پرداخته است ، در گزینه ی یک سلول هایی مثل لنفوسیت ها نا دیده گرفته شده اند ( که خونی هستند ) و در گزینه دوم عملا جای تاژک و مژک را عوض کرده است که اگر بی دقت باشید و کم تست زده باشید شاید دلتان نخواهد بقیه ی گزینه ها را بخوانید و ....

در گزینه ی سوم ، عملکرد بافت سنگفرشی را مورد بحث قرار داده است و از ما میخواهد که بدانیم نقش این بافت چیست ، مثلا دیاپدز از کدام بافت صورت میگیرد و .... ( کلا وقتی از کلماتی مثل همه یا هیچ استفاده شده بود ، شاخک هایتان را تیز تر کنید ، بدانید که احتمال دام دار بودن گزینه خیلی بالاست ! )

گزینه چهارم که گزینه ی صحیح است ، طبق گفته ی طراح ، با گشاد کردن رگ و افزایش مقدار خون در محل اسیب دیده به تسریع عملکرد سلول های دفاعی کمک میکند ( کلا آقای کرامت خیلی خاص هستند در برداشت از مطالب کتاب ! از این به بعد بیشتر با ایشنان آشنا میشوید ! )

-----------------

سوال 124

ظاهرا طراح صدای ما را شنید :) و یک تست ترکیبی از سال دوم و سوم قرار داد تا چیزی از ارزش های ازمون استاندارد !! کم نشود

بله این تست در گزینه ی 2 و 4 دچار ترکیب شده است ، ترکیبی جالب از مباحثی که هنوز اکثر دانش آموزان نمیدانند چیست ! و شاید دانش آموزی که تازه شروع به درس خواندن کرده است حتی نداند این مطالب در کتاب وجود دارد یا نه ! بگذریم :|

گزینه ی اول ، گزینه ای ساده است که شاید مشقت این تست از دیدگاه ترکیب با مطالبی که هنوز نخوانده ایم را از سر داوطلب بردارد ! این گزینه صحیح است

از هر کدام 1 مثال میزنم و رد میشوم 

نوتروفیل ( گلبول سفید ) = دفاع غیر اختصاصی 

پروتئین مکمل ( پروتئین ) = دفاع غیر اختصاصی

لنفوسیت B و T (گلبول سفید ) = دفاع اختصاصی

پادتن ( پروتئین ) = دفاع اختصاصی



گزینه دوم این سوال از تست 205 سراسری 94 ایده برداری کرده است و این گزینه را در کلمه ی خطوط دچار اشتباه کرده ، نوتروفیل های دارای هسته چند قسمتی ( طبق گفته طراح فقط نوتروفیل هسته چند قسمتی دارد ولی از من به شما نصیحت ، ائوزینوفیل هم از این دار و دسته است ! طبق شکل کتاب ) فقط در خط دوم دفاع غیر اختصاصی مشغول کارند

گزینه سوم 

عینا متن کتاب را نقض کرده است ، ما میدانیم پروتئین مکمل فقط در برخورد با میکروب ها فعال شده ، حلقه تشکیل داده و با تخریب غشای آن ها ، باعث مرگشان میشود و در برخورد با سلول های سرطانی فقط پادتن ( مقدار کمی )  ، لنفوسیت T و ماکروفاژ ها فعالند


گزینه چهارم

گیرنده های انتی ژنی طبق متن صریح کتاب فقط پروتئینی هستند در حالی که آنتی ژن ها که  همان عامل محرک سیستم ایمنی بدن هستند ، میتوانند بین 2 مورد پروتئین و پلی ساکارید یکی را برگزینند :)

---------------

سوال 125

این سوال هم از درس 1 مطرح شده است تا طراحان بطور دقیقی سوالات را بین هر دو درسی که قرار بود سوال داده شود ، تقسیم کنند که کاری خوب و جالب و شاید از امتیاز های مثبت این آزمون است !

در این سوال هم ترکیبی وجود ندارد و مستقیما از همان فصل مورد انتظار ، گزینه ها طرح شده اند

صورت سوال در مورد مبحث آلرژی است ( تست های قشنگی از این بحث در کنکور آمده است ، سعی کنید تک به تکشان را حفظ کنید ، امکان تکرارشان هست !! )

گزینه ی اول ، کلمه ی نابالغ ، حساس کننده است ! مگر میشود لنفوسیت نابالغ که هنوز توانایی تشخیص خودی از نخودی ! را بدست نیاورده و عملا گیرنده ای هم ندارد ، به آلرژن متصل شود !


گزینه دوم که جواب صحیح است مربوط میشود به اتصال آلرژن به پادتن موجود روی سطح ماستوسیت های بافتی و شکل کتاب ، بهترین یادآور این گزینه است

گزینه سوم جالب ترین گزینه این تست است !! ما باید بدانیم و حفظ باشیم و فهمیده باشیم که در هر دو برخورد پادتن تولید میشود ( رجوع کنید به شکل مربوط به تقسیم لنفوسیت B )

گزینه چهارم به این مورد مشهور اشاره دارد که ما باید بدانیم ، عملا هیچ گیرنده ای برای آلرژن روی سطح پلاسموسیت ها موجود نیســــــــــــــــــــــت


تستی ساده با مفاهیمی خوب برای مرور درس ! 

تا اینجا انتظار میرود دانش آموزی که مطالب را سرسری نگرفته و با دقت مطالعه کرده و خوب تست زده ، حداقل به 3 تست پاسخ صحیح داده باشد


-------------------

سوال 126

عملا تیپ این تست ما را یاد سوالات دهه 80 میاندازد ! نه نیاز به فکر دارد و نه حتی نیاز به خواندن بیش از 2 گزینه !

همه ما میدانیم که پایین ترین بخش مغز انسان بصل النخاع است که در تنظیم اعمال حیاتی مانند تنفس و ضربان قلب ، دخالت دارد ( البته به همراه هیپوتالاموس )

اگر این تست را غلط زده اید ، پیشنهاد میشود روش مطالعه و تست زنی خود را تغییر دهید

پاسخ این سوال ، گزینه 2 میباشد و بیش شک ساده ترین سوال این آزمون !


--------------------

سوال 127

این آزمون 10 سوالی به خوبی دارای پخش شدن انواع تیپ است و ما میدانیم که در کنکور سراسری به طور میانگین از هر 10 سوال ، 1 سوال ، گذاره ای است 
در این آزمون به خوبی به این مورد توجه شده است

این سوال از ما موارد نادرست را خواسته است ( خیلی خیلی به صورت سوال دقت کنید )

نکته : لطفا سوالات چند موردی و گذاره ای را نخوانده رها نکنید ! 

الف و ج صحیحند و ب و د نادرست 

پیشنهاد میکنم ، پاسخ نامه مربوط به همین تست را با دقت مطالعه کنید ، آقای پناهی شایق به خوبی توضیح داده اند

اما ، میدانم که مطالب مربوط به این تست از مشکل های بزرگ بچه ها در مورد این فصل طویل و عظیم و نسبتا دشوار است

برای رهایی از این مشکل سعی کنید چندین و چندبار تا شب کنکور این فصل و بخش های مهمش را دوره و مرور کنید ، تست های سنگین الگو و تانک تست تخته سیاه ( ورژن جدید ) خیلی به شما کمک میکند ، البته اگر برایتان 1 تست هم در کنکور ارزشمند باشد و از طایفه ی (( حالا 1 تست مگه چیه )) یا (( شب کنکور حفظ میکنم و میزنمش )) و یا (( حالا کی با 1 تست به جایی رسیده )) نیستید :|

-------------------

سوال 128

این دومین تست از تیپ نسبتا دشوار 2 جای خالی است ( سوال اول هم از این تیپ بود )

سوال 128 از شکل های درس دوم طرح شده و ترکیب خاصی با سایر فصول ندارد و شاید هم هیچ گاه نمیتواند داشته باشد !

گزینه اول 

که گزینه صحیح هم هست ، از ما میخواهد که بدانیم استخوان جمجمه از چه بخش هایی محافظت میکند ، همراه با این قسمت پیشنهاد میشود مطالبی که در درس سوم ، درمورد استخوان گیجگاهی و ... و بخش هایی که تحت الحفظ دارد هم مطالعه شود ، کمک کننده است !

گزینه دوم

هم یک مطلب کلیشه است ؛ ما باید بدانیم که اجزای ساقه مغز چه هستند ! همین برای پاسخ تست کافیست !

اجزای ساقه مغز : مغز میانی ، پل مغزی و بصل النخاع

گزینه سوم 

طبق شکل کتاب درسی ، لیمبیک و هیپوتالاموس هر دو بالای بطن چهارم هستند ( بطن چهارم در سمت چپ درخت زندگی واقع شده است )

گزینه چهارم

به خوبی نقش هیپوتالاموس و تالاموس را با هم جابه جا کرده است !

دانش آموزان هوشیار میدانند که پردازش و تقویت اطلاعات حسی از نقش های مهم تالاموس است نه برادرش هیپو :|

در کل این تست هم تستی ساده بود ، اگر این تست ار پاسخ نداده اید شاید بین گزینه ی 1 و3 شک کرده اید ! شاید ....


-------------------

سوال 129 -

گزینه اول 

در پایان پتانسیل عمل ، هر دو کانال میبندند ! دقـــــــــــــــــت

گزینه دوم 

بعد از پتانسیل عمل ، با آغاز دوباره ی کار پمپ ، مقادیر پتاسیم و سدیم در دو طرف سلول به حالت اولیه باز میگردد ، پس دوباره مقدار پتاسیم درون سلول افزایش میابد

گزینه سوم که جواب صحیح این پرسش است 

خیلی تابلو بود ، نه ! فقط تنها نکته ای که شاید خوب باشه که بدونید ، اینه که ما 2 بار عدد 0 رو در پتانسیل دو طرف سلول لمس میکنیم ! یک بار هنگامی که کانال سدیمی بازه و یک بار زمانی که کانال پتاسیمی بازه ، پس ساده نگذرید :|

گزینه چهارم 

متن کتاب را نقض کرده ! جای + و - را عوض کرده تا اگر کمی بی دقتی کرده باشید در خواندن متن کتاب درسی ، تله گذاری طراح به خوبی عمل کرده باشد 


تستی شدیدا ساده ، البته اگر بی دقت نمیبودید

-------------------

سوال 130

سوال آخر آزمون از سال سوم ، مانند 4 تست قبلی مربوط میشود به درس دوم از این سال

این تست هم موضوع بود با تست شماره 127 و از مباحث مشکل دار بچه هاست

گزینه یک ، عامل افزایش ضربان قلب را ریشه پشتی یا به علارتی نورون حسی اعلام میکند در حالی که ما دانش آموزان درس خوانده ! میدانیم که کار ، کاره نورون حرکتی است که در ریشه شکمی فعال است

گزینه دوم

هم مانند گزینه ی اول ، افزایش ضربان قلب را به نورون حسی وا میسپارد که پاسخ گزینه ی 1 را میتوان برای این گزینه هم بکار برد


گزینه سوم

به طور خنده داری میگوید خودمان هم میتوانیم ضربان قلب بطور مستقیم زیاد کنیم

مثلا تصور کنید انسان میتوانست قلب خود را بایستاند یا در مواقع ضروری ضربانش را بدون تحرک ، زیاد و کم کند ! کسانی که این گزینه را انتخاب کرده اند باید بدانند گاهی برای پاسخ به سوالات زیست شناسی ، میتوان از عقل و منطق هم بهره برد و حتما نباید آن مطلب در کتاب آمده باشد ! 


گزینه چهارم که پاسخ صحیح این تست است 

میگوید که سمپاتیک در هیجانات روحی فعالیتش از پاراسمپاتیک بیشتر میشود 

این مورد کاملا درست است و باید بدانیم و آگاه باشیم ! که هیچ گاه هردو اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک کاملا نمیایستند و با هم کار میکنند ، گاهی یکی کمتر و گاهی دیگری !

در مجموع : 

آزمونی خوب با ، بالا و پایین های کم

انتظار میرود دانش آموزی که خوب کار کرده است ، در این آزمون حداقل 60 درصد سوالات را جواب داده باشد

یعنی 3 سوال از درس اول و 3 سوال از درس دوم که اصلا دور از انتظار نبود و اگر به سایت کانون رجوع کنید ، میبینید که درصد های بالای 80 زیادی وجود داره


----------------------------------------------------------------------------------
به زودی تحلیل پیش و دوم هم قرار میگیرد !

منتظر باشید

اگر میتوانید همکاری کنید ، این امکان را از ما دریغ نکنید 

درسش مهم نیست ، توانایی شما مهم است 



سینا صبوغی ( دانشجوی دندان پزشکی جندی شاپور اهواز )